1º CONCURSO INTERNACIONAL DE COMPOSIÇÃO DE LIED

ALVARO GARCÍA DE ZÚÑIGA - CASA DE MATEUS - SOND'AR-TE 

IN ENGLISH

 

De forma a incentivar a criação, a interpretação e a divulgação de novas obras musicais, o Sond’Ar-te Electric Ensemble promove, em parceria com a Fundação da Casa de Mateus e a blablaLab Associação Cultural, a 1ª edição do “CONCURSO DE COMPOSIÇÃO DE LIED ALVARO GARCÍA DE ZÚÑIGA - CASA DE MATEUS - SOND'AR-TE”.

 

REGRAS DO CONCURSO

PRAZO: 2024-06-21

JÚRI: Iris Ter Schiphorst, Philippe Leroux e Miguel Azguime

 

·       O concurso está aberto a compositoras e compositores de qualquer nacionalidade.

·       Cada concorrente pode submeter até 2 composições, desde que para uma combinação de voz & instrumento distinta.

·       Os trabalhos submetidos não devem ter sido nem estreados, nem publicados comercialmente, nem premiados em qualquer concurso nacional ou internacional.

·       A duração da composição deve ter entre os 7 e os 15 minutos.

·       A partitura deve ser escrita em software de notação musical e entregue em pdf.

·       A candidatura com o conjunto completo de materiais (ver abaixo) deve ser submetida até às 24h do dia 2024-03-21 para o seguinte email: sondarte@sondarte.com

  

TEXTO(S) LINK

Um comité composto por representantes das três entidades parceiras: Sond’Ar-te Electric Ensemble, Fundação da Casa de Mateus e a blablaLab Associação Cultural, propõe, a cada dois anos, uma escolha de autores e/ou textos a partir dos quais poderá ser escrita a composição.

Em 2024 a escolha de textos incide na obra de ALVARO GARCÍA DE ZÚÑIGA.

Nota Bene:

A utilização dos textos é exclusiva para as obras a concurso.

O poeta e artista pluridisciplinar Alvaro García de Zúñiga, autor dos textos para este concurso, abordava a escrita poética de uma forma Multilingual, de forma que traduções destes textos para outras línguas também são possíveis. Contudo as traduções , sejam elas pessoais, do chatGPT, ou de qualquer tradutor automático, têm de ser identificadas nas partituras, de forma a distinguir a autoria do texto na sua versão original, da autoria da tradução resultante. Para o autor era da maior importância “Copiar claro”!

 www.sondarte.com

blablalab.net

www.casademateus.com

https://alvarogarciadezunigasondarte.casademateus.pt/

  

INSTRUMENTAÇÂO

As composições submetidas devem ser escritas para um duo, numa combinação obrigatória de 1 voz e 1 instrumento, combinação escolhida entre soprano e os 5 instrumentos da lista a seguir, com ou sem eletrónica (fixa sobre suporte ou eletrónica ao vivo).

Favorece-se a utilização dos outros instrumentos indicados que não o piano:

Soprano

+

Flauta (também pode dobrar em piccolo ou flauta alto)

ou             Clarinete em Bb (também pode dobrar em A, Eb, ou clarinete baixo)

ou             Violino

ou             Violoncelo

ou             Piano (também pode dobrar teclados/sintetizadores);

A componente electrónica da composição submetida, fixa sobre suporte ou eletrónica ao vivo, pode usar no máximo um sistema de alto-falantes de quatro canais; o uso das seguintes DAWs: Digital Performer, Reaper; o uso dos aplicativos interativos Max/MSP ou Supercollider – todos operáveis ​​em Mac OS. Qualquer software e/ou plug-in adicional deve poder ser executado em Mac OS; deve ser freeware e deve ser fornecido pelo concorrente.

 

CANDIDATURA

Todas as candidaturas ao concurso devem incluir os seguintes materiais e informações:

·       A partitura (em formato .pdf); a parte eletrónica em pasta compactada e enviada para o mesmo e-mail acima por WeTransfer ou sistema de transferência de arquivos similar (material pré-gravado e/ou versão final de patches de processamento ao vivo, prontos para execução e incluindo todas as instruções necessárias para configuração e atuação);

·       Descrição / notas de programa do trabalho submetido (até 500 palavras);

·       Ano de composição;

·       Uma estimativa precisa da duração do trabalho.

·       Uma breve biografia (até 500 palavras);

·       Uma foto recente (de preferência em jpeg);

·       Endereço postal, e-mail, site;

·       Cópia de documento de identificação;

·       Toda a informação/documentação necessária relevante para consideração do Júri.

 

SELECÇÃO & PRÉMIO

Serão seleccionadas pelo júri 3 obras que serão interpretadas em concerto.

Os resultados da selecção das 3 obras finalistas serão anunciados até ao dia 15 de Maio de 2024 em www.sondarte.com.

A(s) / O(s) compositor das obras seleccionadas serão contactados por email.

As obras seleccionadas serão executadas pelos solistas do Sond'Ar-te Electric Ensemble em 2024, NA FUNDAÇÃO CASA DE MATEUS, em data a anunciar.

Os compositores das obras selecionadas serão convidados para os ensaios e concerto.

De entre as 3 obras selecionadas e executadas, o júri escolherá e anunciará a obra vencedora no final do concerto.

O compositor vencedor receberá um prémio de 2500€.

A obra premiada, bem como as outras 2 obras selecionadas e apresentadas em concerto, poderão integrar a edição de um CD do Sond’Ar-te Electric Ensemble.

  

DIREITOS CEDIDOS AO SOND’AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE

a)    O direito de estreia da obra, sem pagamento de direitos de autor adicionais pela sua estreia;

b)   O direito permanente de execução da obra;

c)   O Direito de gravação integral da obra para fins de edição, distribuição e promoção, em qualquer formato.

d)   Exclusividade na gravação da obra e sua difusão no decorrer dos 2 anos que seguem à estreia da obra, salvo mediante circunstâncias particulares de interpretação solicitadas pelo AUTOR e ACEITES por escrito pela SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE.

e)   Exclusividade na interpretação da obra no decorrer dos 2 anos que seguem a estreia da obra, salvo mediante circunstâncias particulares de interpretação solicitadas pelo AUTOR e ACEITES por escrito pela SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE.

f)    Exclusividade na primeira edição discográfica da obra e sua distribuição, em qualquer formato ou suporte (físico ou digital) pela Miso Records no decorrer dos 2 anos que seguem à estreia da obra.

g)    Os direitos de edição e distribuição da gravação da obra interpretada pelo SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE são permanentes.

 

DISPOSIÇÕES FINAIS

A decisão do júri é final. O júri reserva-se o direito de não atribuição de nenhum prémio.

A atribuição do valor do prémio obriga a emissão de um recibo correspondente.

O Sond'Ar-te Electric Ensemble reserva-se o direito de alterar as regras se as circunstâncias o exigirem.

A participação no Concurso implica o pleno conhecimento e aceitação do presente regulamento.

SOND’AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE [PT]

O Sond'Ar-te Electric Ensemble é um grupo de música contemporânea inovador no panorama da nova música europeia. A sua estrutura central é a combinação permanente de 5 a 7 instrumentos acústicos (flauta, clarinete, violino, violoncelo, piano + viola + percussão + voz) com a eletrónica, apoiando-se na experiência técnica do Miso Studio.

O repertório do Sond'Ar-te Electric Ensemble abrange algumas das mais importantes obras para ensemble até 5 e 8 instrumentos dos séculos XX e XXI. Uma das características fundamentais deste projeto é a encomenda de novas obras, incentivando assim o desenvolvimento forte e vibrante da música de câmara contemporânea com eletrónica, com especial atenção para a criação portuguesa.

O Sond'Ar-te Electric Ensemble, composto por uma jovem geração de músicos excepcionais com carreiras individuais como solistas, tem vindo a ganhar, desde a sua estreia em setembro de 2007, um nível artístico notável e é já uma referência em Portugal e no estrangeiro. Para além da sua circulação em concertos por Portugal, Paris, Festival de outono de Varsóvia, Museu Guggenheim de Bilbao, Festival da Cidade de Londres, Seul, Tóquio e Berlim, o Sond'Ar-te está fortemente envolvido em projectos de teatro musical mediático, no desenvolvimento de actividades educativas como o Fórum de Jovens Compositores e na formação de novos públicos através da apresentação de programas especiais para crianças.

FUNDAÇÃO DA CASA DE MATEUS [PT]

A Fundação da Casa de Mateus foi instituída em 1970 por D. Francisco de Sousa Botelho de Albuquerque. É uma instituição privada com missões de serviço público nas áreas patrimonial, cultural, artística, educativa e de divulgação científica com uma implantação singular num território de baixa densidade. No centro da sua ação, encontramos o cruzamento entre património histórico, património natural, artes e inovação, reforçando a perceção do valor dos instrumentos culturais e da ação local para a superação das grandes questões globais; ou a confluência entre ação cultural, paisagem e território, numa perspetiva de sustentabilidade, envolvendo as pessoas e as comunidades no raciocínio emergente sobre novas formas de relação com os recursos naturais.

No biénio 2023/2024, a Fundação da Casa de Mateus propõe um programa multidisciplinar que parte das artes visuais, da música, da literatura ou da dança e se entretece nos infinitos cruzamentos entre cultura, criação artística, projeto educativo e divulgação científica. Contando com o apoio do Ministério da Cultura, através da Direção-Geral das Artes, e do Município de Vila Real e persistindo na colaboração com um conjunto importante de parceiros institucionais e artísticos, a Fundação da Casa de Mateus convoca para o território artistas e criadores de múltiplas proveniências para desenvolver estratégias de transmissão de práticas artísticas e formas de fruição que detêm um potencial de transformação importante e, sobretudo, convida os cidadãos a tomar as suas paisagens como lugar de diálogo permanente entre a memória e a criação do novo. 

BLABLALAB AC [PT]

A blablaLab Associação Cultural é um laboratório de línguas e linguagens que trabalha sobre a obra, a inspiração e as metodologias propostas por Alvaro García de Zúñiga e Teresa Albuquerque desde 1996. Centrado sobretudo nos cruzamentos entre música e teatro, performance art e poesia concreta, sempre com ligações às artes visuais, o trabalho da blablaLab navega entre diferentes suportes, da cena à edição ou aos palcos radiofónicos, do livro-fonte Manuel à sua concretização no dispositivo ‘Manuel Sur Scène’, forma infinitamente aberta que privilegia o encontro de linguagens artísticas e a provocação mútua entre as línguas.

1st edition of the "LIED ALVARO GARCÍA DE ZÚÑIGA - CASA DE MATEUS - SOND'AR-TE COMPOSITION CONTEST".

 

In order to encourage the creation, interpretation and dissemination of new musical works, the Sond'Ar-te Electric Ensemble is promoting, in partnership with the Casa de Mateus Foundation and blablaLab Associação Cultural, the 1st edition of the "LIED ALVARO GARCÍA DE ZÚÑIGA - CASA DE MATEUS - SOND'AR-TE COMPOSITION CONTEST".

 

GENERAL RULES

DEADLINE: 2024-06-21

JURY: Iris Ter Schiphorst, Philippe Leroux and Miguel Azguime

 

- The competition is open to composers of any nationality.

- Each competitor may submit up to 2 compositions, provided they are for a different combination of voice & instrument.

- The works submitted must not have been premiered, published commercially or won prizes in any national or international competition.

- The length of the composition must be between 7 and 15 minutes.

- The score must be written in music notation software and submitted as a pdf file.

- The application with the complete set of materials (see below) must be submitted by midnight on 2024-03-21 to the following email address: sondarte@sondarte.com

 

TEXT(S) LINK

Every two years, a committee made up of representatives from the three partner organisations: the Sond'Ar-te Electric Ensemble, the Casa de Mateus Foundation and the blablaLab Cultural Association, proposes a choice of authors and/or texts from which the composition sould be written.

In 2024, the choice of texts will focus on the work of ALVARO GARCÍA DE ZÚÑIGA.

Nota Bene:

The use of the texts is exclusive to the works in the competition.

The poet and multidisciplinary artist Alvaro García de Zúñiga, author of the texts for this competition, approached poetic writing in a multilingual way, so that translations of these texts into other languages are also possible. However, translations whether personal, chatGPT or any automatic translator) must be identified in the scores, in order to distinguish the authorship of the text in its original version, from the authorship of the resulting translations. For the author it was of the utmost importance to "Copy honestly"!

www.sondarte.com

www.blablalab.net

www.casademateus.com

 

INSTRUMENTATION

The compositions submitted must be written for a duo, in an obligatory combination of 1 voice and 1 instrument, chosen between soprano and the 5 instruments listed below, with or without electronics (fixed on support or live electronics).

The use of instruments other than the piano is favoured: 

Soprano

+

Flute (can also double as piccolo or alto flute)

or Clarinet in Bb (can also double in A, Eb, or bass clarinet)

or Violin

or Cello

or Piano (can also double keyboards/synthesisers);

 

The electronic component of the submitted composition, fixed on support or live electronics, can use a maximum of one four-channel speaker system; the use of the following DAWs: Digital Performer, Reaper; the use of the interactive applications Max/MSP or Supercollider - all operable on Mac OS. Any additional software and/or plug-ins must be able to run on Mac OS; must be freeware and must be supplied by the competitor.

 

APPLICATION

All applications to the competition must include the following materials and information:

- The score (in .pdf format); the electronic part in a compressed folder and sent to the same e-mail address as above by WeTransfer or similar file transfer system (pre-recorded material and/or final version of live processing patches, ready for performance and including all necessary instructions for setup and performance);

- Description / programme notes of the submitted work (up to 500 words);

- Year of composition;

- A precise estimate of the duration of the work.

- A brief biography (up to 500 words);

- A recent photo (preferably in jpeg);

- Postal address, e-mail address, website;

- Copy of identification document;

- All necessary information/documentation relevant to the Jury's consideration.

 

SELECTION & PRIZE

The jury will select 3 works to be performed in concert.

The results of the selection of the 3 finalist works will be announced by 15 May 2024 at www.sondarte.com.

The composer(s) of the selected works will be contacted by email.

The selected works will be performed by the soloists of the Sond'Ar-te Electric Ensemble in 2024, AT THE CASA DE MATEUS FOUNDATION, on a date to be announced.

The composers of the selected works will be invited to the rehearsals and concert.

From among the 3 works selected and performed, the jury will choose and announce the winning work at the end of the concert.

The winning composer will receive a prize of €2,500.

The winning work, as well as the other 2 works selected and performed in concert, will be included on a CD by the Sond'Ar-te Electric Ensemble.

 

RIGHTS ASSIGNED TO SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE

a) The right to premiere the work, without payment of additional royalties for its premiere;

b) The permanent right to perform the work;

c) The right to record the work in its entirety for the purposes of publishing, distribution and promotion, in any format.

d) Exclusivity in the recording of the work and its dissemination during the 2 years following the première of the work, except under particular circumstances of interpretation requested by the AUTHOR and ACCEPTED in writing by SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE.

e) Exclusivity in the interpretation of the work during the 2 years following the premiere of the work, except under particular circumstances of interpretation requested by the AUTHOR and ACCEPTED in writing by SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE.

f) Exclusivity on the first disc edition of the work and its distribution, in any format or medium (physical or digital) by Miso Records during the 2 years following the release of the work.

g) The rights to publish and distribute the recording of the work performed by SOND'AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE are permanent.

 

FINAL PROVISIONS

The jury's decision is final. The jury reserves the right not to award any prize.

When the prize is awarded, a receipt must be issued.

The Sond'Ar-te Electric Ensemble reserves the right to change the rules if circumstances so require.

Participation in the competition implies full knowledge and acceptance of these regulations.

 

SOND’AR-TE ELECTRIC ENSEMBLE [ENG]

The Sond’Ar-te Electric Ensemble is an innovative contemporary music ensemble in the European new music scene. Its core structure is the permanent combination of 5 to 7  acoustic instruments (flute, clarinet, violin, cello, piano + viola + percussion + voice) with electronics relying on the Miso Studio’s technical expertise.

The Sond’Ar-te Electric Ensemble’s repertoire covers some of the most important works for ensemble up to 5 and 8 instruments of the 20th and 21st centuries. One of the key features of this project is the commission of new works, hence encouraging the strong and vibrant development of contemporary chamber music with electronics, with a special attention given to Portuguese creation.

The Sond’Ar-te Electric Ensemble  composed by a young generation pool of exceptional musicians with individual careers as soloists, has gained since his premiere in September 2007 an outstanding artistic level and is already a reference in Portugal and abroad. In addition to its concert circulation around Portugal, Paris, Warsaw Autumn Festival, Bilbao Guggenheim Museum, City of London Festival, Seoul, Tokyo and Berlin, the Sond’Ar-te is strongly involved in media music theatre projects, in the development of educational  activities such as the Forum for Young Composers and nurturing new audiences by presenting special programmes for children.

 

FUNDAÇÃO DA CASA DE MATEUS [ENG]

The Casa de Mateus Foundation was set up in 1970 by D. Francisco de Sousa Botelho de Albuquerque. It is a private institution with public service missions in the areas of heritage, culture, art, education and scientific dissemination with a unique location in a low-density territory. At the centre of its action, we find the intersection between historical heritage, natural heritage, arts and innovation, reinforcing the perception of the value of cultural instruments and local action to overcome major global issues; or the confluence between cultural action, landscape and territory, from a sustainability perspective, involving people and communities in the emerging thinking about new forms of relationship with natural resources.

For the 2023/2024 biennium, the Casa de Mateus Foundation is proposing a multidisciplinary programme that starts with the visual arts, music, literature and dance and weaves through the infinite intersections between culture, artistic creation, educational projects and scientific dissemination.

With the support of the Ministry of Culture, through the Directorate-General for the Arts, and the Municipality of Vila Real, and persisting in its collaboration with an important group of institutional and artistic partners, the Casa de Mateus Foundation is calling on artists and creators from multiple backgrounds to develop strategies for transmitting artistic practices and forms of enjoyment that have a significant potential for transformation and, above all, invites citizens to take their landscapes as a place for permanent dialogue between memory and the creation of the new. 

BLABLALAB AC [ENG]

blablaLab Associação Cultural is a multidisciplinary language laboratory that fields on the work, inspiration and methodologies proposed by Alvaro García de Zúñiga and Teresa Albuquerque since 1996. Focused mainly on the intersections between music and theatre, performance art and concrete poetry, always with links to the visual arts, blablaLab's work navigates between different media, from the scene to publishing or radio stages, from the Manuel source-book to its realization in the 'Manuel Sur Scène', an infinitely open form that privileges the meeting of artistic languages and the mutual provocation between languages.